Delfshaven Helpt: in enkele dagen honderden vrijwilligers

Wat begon met een WhatsAppgroep voor coronahulp, groeide in korte tijd uit tot een gecoördineerd netwerk van vijfhonderd vrijwilligers. Op donderdag 12 maart werden de eerste coronamaatregelen door premier Rutte aangekondigd. Deze maatregelen hadden grote invloed op het leven van kwetsbare buurtbewoners. Daarom kwamen bestaande netwerken van actieve bewoners en professionals een dag later samen met de vraag: hoe kunnen we Delfshaven door de crisis heen helpen? De maandag erop waren de website en Facebookpagina klaar en werd er 24/7 een centraal telefoonnummer bemand.  WMO Radar, de lokale formele welzijnsorganisatie, stelde hiervoor hun bestaande 010-nummer ter beschikking. Er zijn flyers en posters uitgedeeld en niet veel later waren er meer vrijwilligers dan hulpvragen. “Het is echt weer zo’n Delfshavendingetje; er roept iemand wat en binnen twee dagen is er een website met vraag en aanbod. Ook hebben binnen tien dagen vijfhonderd mensen zich aangemeld om te helpen”, aldus Milja Kruijt (bewoner en initiatiefnemer Delfshaven Coöperatie).

Inmiddels heeft Delfshaven Helpt verschillende werkgroepen en biedt de actiegroep hulp op het gebied van welzijn, zorg, thuisonderwijs en informatievoorziening. Via de telefonische hulplijn en het aanmeldformulier op de website komen vraag en aanbod binnen. Men zet alle aanvragen per postcodegebied uit en koppelt het aan één van de negen wijkcoördinatoren. Deze mensen hebben een uitgebreid netwerk in de buurt. In Bospolder is dat Marianne de Koning van De Verbindingskamer. Het initiatief heeft een gebiedsbrede aanpak, daardoor heeft de organisatie in korte tijd een groot bereik en worden krachten van verschillende gebieden gebundeld.  Marianne: “Het is fijn dat we het allemaal op één plek kunnen regelen, en niet vanuit al die wijkjes apart. We verdelen alles naar de zeven gebieden van Delfshaven. De contactpersonen kunnen dan hun eigen wijk bedienen”. 

“Het is echt weer zo’n Delfshavendingetje; er roept iemand wat en binnen twee dagen is er een website met vraag en aanbod. Ook hebben binnen tien dagen vijfhonderd mensen zich aangemeld om te helpen”

Het mobiliseren van een netwerk ging zo snel dat de acties van bewoners vooruitliepen op actie vanuit de gemeente. Zo vertelt wijknetwerker Frank Franke: “Voordat Gemeente Rotterdam folders verspreidde over 1.5 meter afstand houden, hadden de mensen in Delfshaven deze informatie al gekregen.” Wijkpastor Nico van Splunter vertelt hierover: “De rol van de gemeente is hier wezenlijk anders dan in de rest van Rotterdam. Gemeente Rotterdam is nu geen initiator of opdrachtgever.”