Delfshaven kan weer handen wassen

Na de succesvolle verspreiding van meer dan 1000 laptops onder schoolgaande kinderen, zetten de vrijwilligers van Delfshaven Helpt zich de afgelopen tijd in voor voedsel- en hygiënepakketten. Uit de hulpvragen  die bij het netwerk van Delfshaven Helpt binnenkwamen bleek een steeds grotere behoefte aan hygiëneproducten zoals handzeep en desinfecterende gel. Om aan de richtlijnen van het RIVM  te voldoen, zijn er ook de juiste middelen nodig.  

Unilever sponsorde een groot aantal hygiëneproducten. Naast de benodigde hygiëneproducten werden de pakketten aangevuld met voedingswaren, gesponsord door de Jumbo aan de Schiedamseweg. Een initiatief met indrukwekkende omvang, volgens bewoner en zelfstandig opbouwwerker Willem Beekhuizen: “Met sponsoracties en fondsen zijn er afgelopen week 750 hygiënepakketten naar hulpvragers gegaan. Dat is waanzinnig, we hebben het hier alleen over Delfshaven. Niet over heel Rotterdam.”

Vrijwilligers en beroepskrachten uit de wijk maakten het initiatief mogelijk. Marianne de Koning, initiatiefnemer van de Verbindingskamer, vertelt: “Het was een hele leuke samenwerking van een grote keten als Unilever, Delfshaven Helpt en bewoners.” Bij zo’n grootschalig project, is de uitvoering een ingewikkelde puzzel. Marianne: “Het is best een logistiek gebeuren geweest achter de schermen. Hoe ga je die verdeling maken en wie krijgt wel een pakket, en wie niet? Dat is best een uitdaging.”

“Met sponsoracties en fondsen zijn er afgelopen week 750 hygiënepakketten naar hulpvragers gegaan. Dat is waanzinnig, we hebben het hier alleen over Delfshaven. Niet over heel Rotterdam.”

Desondanks regelden ze alles in een zeer korte tijd: sponsoring, het achterhalen van adressen, het verzamelen van de benodigde materialen en het inpakken van de pakketten. Een dagdeel lang hebben 40 vrijwilligers alle dozen gevuld. Vanuit de garage van de Jumbo konden vrijwilligers de pakketten samenstellen en distribueren. Marianne: “Dat was binnen no time geregeld. We hebben toen al die pakketten per wijk weer verdeeld, dus ze zijn naar één punt per wijk gebracht. Vanuit daar zorgden de wijkcontactpersonen dat ze echt uitgedeeld werden.”

Het initiatief werd met grote dankbaarheid ontvangen. Op Facebook schrijft De Verbindingskamer over de actie: “Veel blije en ontroerde bewoners. Zo zei een mevrouw: Wat ontzettend lief, ik heb nog nooit iets gekregen.”

Ook voor de vrijwilligers zelf was het een dankbare bezigheid. Marianne: “Het was heel bijzonder om te doen. Bewoners waren zo verrast, ze wisten niet dat het kwam. En ja: heel veel ontroerde reacties.”

Foto: De Verbindingskamer